onsdag 16 maj 2012

Kuala Lumpur ToR

Så där, nu var tvådagareresan till Kuala Lumpur avverkad! Två intensiva och mycket härliga dagar! Vi har hunnit med riktigt mycket trots den begränsade tid vi hade på oss.


Resan dit företogs i buss - och inte vilken buss som helst, utan en buss av lyxigare modell! Här fanns det betydligt bättre med plats för benen än på ett flygplan, det var till och med väl mycket plats för en "sån som jag", eftersom jag inte nådde ner till golvet! Mat fick vi också, visserligen av flygplansstandard, men fullt ätbar. Även kaffe serverades, och när jag väl konstaterat att det var kaffe och inte te, och fått extra pulver i så var det fullt drickbart. (Fast vår trevlige "bussteward" försåg den där knäppa människan med varmt vatten också, just in case...) Vi kunde även se film och med tanke på kylan så kändes det precis som att vara i en singaporisk bilosalong.

Efter ca fem timmars rullande på vägarna så hade vi lagt de 30 milen ifrån gränsen bakom oss och körde in i KL. Malaysias huvudstad har ca 1,6 milj. inv, och när man såg alla byggen som var på gång, kändes det lite "som hemma". Trafiken däremot kändes väl kanske inte riktigt "som hemma". Här var det mer den där stilen att försöka ta sig över när tillfälle bjuds - och knappt då! Det där med röda och gröna gubbar var väl inte sådär väldigt mycket att lita på...ibland fanns det och ibland fanns det inte och när det fanns, var det väl inte helt säkert att det fungerade...

Den "singaporianska obrottsligheten" har man ju inte heller här, så det gäller att tänka om när man kommer ifrån vår lilla bubbla ut i den stora vida världen!


Hur som helst, så såg vi och gjorde en hel del de här dagarna, vi promenerade massor, så man skulle kunna säga att det var en skön och mycket kittlande upplevelse att stoppa ner fötterna i ett fiskspa! Jag har aldrig gjort det förut, och det var en slags skräckblandad skrattupplevelse! Jisses vad det var svårt att hålla fötterna stilla när det kom fiskar från alla håll som bildade klump och bokstavligen tuggade i sig delar från fötter och ben - men   en träning i behärskning av stora mått var det, plus att fötterna blev väldigt mjuka och fina efteråt.


Något som fascinerande oss mycket, var alla tyger! Det fanns så mycket tyg i alla färger, att man blev alldeles snurrig! Till och med jag, som är totalt värdelös på att sy, köpte tyger bara för att de var så vackra och billiga, så nu blir det väl till att hitta en skräddare, för så många dukar behöver jag inte!


Eftersom Malaysia är muslimskt, så det finns huvudsjalar i alla färger och utföranden - att det kunde finnas så många olika varianter hade jag inte kunnat drömma om!


Naturligtvis besökte vi också twin towers, men det får bli en annan dag...imorgon kanske, vem vet...

13 kommentarer:

  1. Vad spännande att få uppleva lite nytt!

    SvaraRadera
  2. Jaaa, India town har massor med tyger,, Man blir ju plötsligt färg vågad! :) Kram

    SvaraRadera
  3. Jag får snart låta kartboken ligga framme, när du bjuder på så många spännande resor. Tygerna ser härliga ut med alla färger. Jag kan tänka mig att det är lite småläskigt med fiskspa, bra att slippa fila fötterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen läskigt - och samtidigt skönt!

      Radera
  4. Det där med tygerna verkar intressant tycker jag. Skulle älska att botanisera bland dem och ha tillräckligt med pengar för att köpa hem det jag vill ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom flesta var så billiga så risken är att man köper så många så man egentligen inte behöver dom...

      Radera
    2. Det tycker jag skulle vara en härlig känsla. Att en gång få ha råd att köpa alldeles för mycket och tänka när jag kom hem, varför köpte jag det här, men veta fortfarande ha pengar kvar för att göra allt annat.

      Radera
  5. Verkligen en trevlig liten resa! Allt låter kul! I Hersonissos har vi oxå fiskspa, men har inte testat ännu.
    Kram
    ☼☼☼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa - det var en annorlunda känsla, skulle man kunna säga...

      Radera
  6. Rolig skylt som varnar för väskryckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte den avr lite annorlunda, och annorlunda skyltar är alltid kul.

      Radera