torsdag 31 januari 2013

Hungerelden

"Vem är egentligen Victoria Bergman"? En fråga som jag fortfarande inte riktigt har klart för mig tots att jag nu har läst del två i trilogin Victoria Bergmans svaghet, "Hungerelden", av Jerker Eriksson och Håkan Alexander Sundquist.


"Hungerelden" tar vid precis där del ett, "Kråkflickan", slutade och den är en riktig bladvändare från första till sista sidan. Boken är en psykologisk thriller som gör skäl för benämningen! Här finns visserligen ingridienser som kan hittas i många av de svenska deckarna på marknaden idag, personlighetsklyvningar, hämndbegär för hemska barndomsupplevelser, mer eller mindre omöjliga förhållanden, poliser med skilsmässoproblem, och så vidare, men på något vis är den ändå annorlunda.

Jag tänker inte avslöja handlingen, jag tänker bara säga: Läs böckerna! Och är rätt övertygad om att "Kråkflickan" bör läsas först. Själv ska jag nu rota rätt på "Pythians anvisningar" som är den sista delen i trilogin, och sedan, efter det, då kanske jag kan besvara frågan vem Victoria Bergman verkligen är...


5 kommentarer:

  1. Författare och böcker jag aldrig hört talas om.
    Skriva böcker på två låter svårt. Jag har själv aldrig läst någon sådan bok.
    Märker du som läsare att en bok har två författare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan jag inte påstå att jag märker av.

      Radera
  2. Har för mig du har pratat om Kråkflickan förut. Tack för tipset i alla fall!

    SvaraRadera