onsdag 5 mars 2014

Tillbaka

Lite konstigt är det, att kunna åka fram och tillbaka mellan norra och södra halvklotet bara sådär. Ena dagen vinter, slask och grådis och nästa dag 30-gradig värme och torka.

Mina två veckor i Sverige har varit en känslomässig berg- och dalbana och det är med lite blandade känslor jag nu är tillbaka i Singapore. Men här är jag, och sen får vi se hur länge det blir.

Det där med att flyga långt är alltid lika intressant. Det är alltid lika kul att studera olika människor, och fundera över vilka de är och hur de har hamnat där de är och vart de är på väg. Jag är fullt medveten om att jag helt säkert är utsatt för samma studie, men det kan jag tänka mig att ta, om jag kan hålla någon sysselsatt några timmar av en fruktansvärt tråkig flygtur så må det vara hänt.

Dessa långflygningar är lite kul av den anledningen att de rymmer så många olika typer av människor. Här finns de som är på väg på sitt livs första solsemester på södra halvklotet och de som gjort resan masssor av gånger tidigare. Här blandas familjer med par utan barn och soloresenärer, alla i varierande ålder. Man hittar de som kliver på planet, sätter på sig sina ögonlappar, stoppar i öronpropparna och går in i dvala de närmaste 10 timmarna, eller de som ska utnyttja all dryck som serveras och börjar tidigt med ölen för att sedan fortsätta hela resan och provar sig igenom dryckessortimentet.

Ja, många olika typer finns det, och det är kul att sitta och fantisera ihop lite "stories" omkring dem, och vem vet, det kanske skulle vara riktigt kul att få veta vilka sådana det fantiseras ihop om mig...eller inte...!

12 kommentarer:

  1. Välkommen "hem" igen! Kanske lika bra att inte veta vilka "stories" man kan vara upphov till. Det räcker med att själv veta.

    SvaraRadera
  2. Snart får du klippkort mellan Karlstad och Singapore;-)
    Hoppas du ändå är glad att vara tillbaka i värmen och på din "hemmaplan".
    Håller tummarna nu att du slippa pendla tillbaka till Sverige. Å om du måste, vänta till det blir sommar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan säga att just de tummarna håller jag också, även om det just nu känns föga troligt, men förhoppningsvis slipper jag skaffa klippkort!

      Radera
  3. Visst är det konstigt att man kan förflytta sig så långt så fort. Det går aldrig att förbereda sig på mentalt tycker jag... Och ibland sitter jag också och funderar över människor sådär, alltid intressant även om man ju inte har en aning egentligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är kul, att man inte har en aning utan kan fantisera ihop vad som helst!

      Radera
  4. Det ar fascinerande hur man kan forflytta sig mellan dessa olika varldar. Hoppas allt gar bra, vet hur det ar att vara langt borta och kanna ibland att man inte racker till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den där känslan av otillräcklighet är fruktansvärd, och ändå mer när man är väldigt långt bort.

      Radera
  5. Jag hoppas det löser sig till det bästa så du slipper åka igen. Visst är det kul att studera folk på resa, ett trevligt tidsfördriv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med att studera människor är nog något jag aldrig tröttnar på.

      Radera
  6. Visst är det märkligt egentligen hur snabbt man kan förflytta sig mellan väldigt avlägsna delar av världen nuförtiden.
    Jag vet precis hur jobbigt det är att vara långt borta från människor man egentligen vill vara nära när man bor på andra sidan Jorden.
    Min mamma gick bort i somras och jag är enda barnet och har inga andra nära släktingar. Det hela gick så fort (mindre än 24 timmar) och jag hann aldrig hem till Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch vad trist! Ja, det är svårt att veta hur amn ska göra, det är ju trots allt så att hur man än vänder sig så har man ändan bak...

      Radera