tisdag 12 augusti 2014

Bulgarien - ett härligt semesteralternativ!


Man hör inte så många som semestrar i Bulgarien vilket är lite synd, för det är ett väldigt bra alternativ till övriga Europeiska semestermål. Inte minst för att det fortfarande är ett land som med våra svenska ögon är billigt. Man äter, bor och shoppar för en billig penning. Att det dessutom är ett trevligt och vackert land gör ju inte saken sämre.


Tyvärr är nog fortfarande Bulgarien för många svenskar förknippat med Sunny Beach och de resor som gick dit. Resor som påminde i mångt och mycket med de resor som många i min generation gjorde till Ibiza, Benidorm och Magaluf och då handlade det väl inte så mycket om att upptäcka kulturen i landet direkt...


Men det finns annat att upptäcka i Bulgarien och en pärla vid Svarta havets kust är den lilla staden Balchik. För att ta sig hit flyger man bäst till Varna, Bulgariens tredje största stad, som ligger 42 km sydväst om Balchik. Norwegian Air flyger direkt dit från Oslo, och med byte i Istanbul kan man även ta sig från Stockholm med Turkish airways. Sedan finns det naturligtvis andra flygalternativ, men de här är båda väldigt prisvärda.


Balchik kallas "Den vita staden" på grund av all kalksten som finns överallt. Här bor drygt 12 000 invånare och många bor i vackra hus omgärdade av fantastiska stenmurar. Det är ingen plats för den som söker hålligång, utan det här är mer för "flaneraren" som vill promenera utefter den fantastiska strandpromenaden och äta gott på några av alla restauranger med utsikt över havet.



Det finns badmöjligheter inne i själva Balchik, men vill man ha en riktig sandstrand så kan man ta buss eller taxi åtta kilometer till Albena där det finns en sex kilometer lång och 150 meter bred kritvit strand. Här finns naturligtvis även en hel hög med hotell för den som skulle vilja bo här istället. Nu tillhör väl inte jag de  som föredrar en parasollfylld strand om det finns alternativ, men jag vet att det finns många som tycker det är helt fantastiskt. Inte heller här är det något riktigt hålligång, vilket gör att det är mer familjer än ungdomsgäng som söker sig hit.



Strandpromenaden sträcker sig bred och vacker fyra kilometer och det är en andlöst vacker fyrakilometers-sträcka. Om man inte orkar promenera kan man alltid hyra cyklar vid något hotell och cykla utefter havet. Det går även att ta sig hela vägen till Albena den vägen, men på grund av lite ras så är det inte helt enkelt utan det innebär lite klättrande på sina ställen.





Och som sagt, om man är ute efter en semester i södra Europa, varför itne testa Bulgarien? Ett beslut som jag inte tror man ska behöva ångra. (Här finns även fin golf för den som har läggning åt det hållet och lite mer om detta kommer!)




18 kommentarer:

  1. Ja just det, vi var där på 1980-talet. Sunny Beach var namnet. Ooooops! Det bästa med den semestern var en båtresa över till Istanbul... Å det bulgariska vinet var gott också, maten var i det närmaste oätlig.
    Bra att du ändrar min bild från Bulgarien. Å naturen på dina foton påminner mycket om Marmaris i Turkiet, som ju också är så vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som skulle vilja säga att maten är jättegod! Fantastiskt mycket goda sallader!! Hoppas verkligen jag kan få dig att ändra uppfattning om detta land som semestermål.

      Radera
  2. Bulgarien. Jag blev nog avskräckt av detta land som semestermål, var där för 20 år sedan första gången och sedan blev det en resa ner under början av 2000 talet. Tyvärr var det rätt svårt att turista runt i landet då fattigdomen och avsaknaden av engelskan gjorde det lite bökigt. Däremot åt jag ett och annat gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det har blivit bättre nu. Av de äldre är det fortfarande inte många som pratar engelska, men det går med skoltyska för oss som har den med i bagaget, i den yngre generationen däremot är det många som pratar engelska.

      Radera
  3. Det kanske vore något för mig och familjen. I Bulgarien har vi aldrig varit och om man går efter dina fina bilder verkar det vara ett ställe för semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut ni ska testa! Albena är som sagt ett mycket bra familjealternativ!

      Radera
  4. Det låter ju alldeles underbart - fina bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lika underbart som det låter!

      Radera
  5. Har aldrig varit där, mest beroende på att landet i mina öron haft lite B-klang. Bra då att få bilden nyanserad. En intressant inblick med härliga bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas verkligen det har fått lite mer A-klang nu;)

      Radera
  6. Bulgarien är definitivt förknippat med Sunny beach för mig. Hörde någon gång för länge sedan att alla som åker dit blev magsjuk, dessutom. Kul att få en annan bild! Känns som att Bulgarien skulle vara värt ett besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar en Bulgar, så har man inte varit i Bulgarien om man har varit i Sunny Beach, det bara skrattar de åt. Jag tycker absolut att du ska prova någon gång!

      Radera
  7. Så vackert det ser ut. Vet faktiskt ingenting om Bulgarien. Det är många länder i det forna östblocket som känns litet som "blanka blad".
    Tack för mail-adressen. Skriver snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också ett antal "vita sidor" i det gamla östblocket, men det kanske är dags att börja beta av dem...

      Radera
  8. Ser jättefint ut på bilderna! Vi har nog hört lite om maffia och brottslighet... och undrat lite hur säkert det är att resa runt med husbilen. Men det kanske är onödig oro...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det törs jag inte svara på, men utifrån det jag sett och de människor jag mött så skulle jag inte vara orolig...fast man kan ju aldrig veta...

      Radera
  9. Åh så vackra bilder. Dit vill jag åka någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - jag tror itne du kommer att ångra dig.

      Radera