fredag 29 augusti 2014

En väska med pengar och fulla silverfickor

Jag vet inte hur många av er som har sett det, men just nu florerar det (igen) ett meddelande, dels på facebook och dels som mail. att nu är det ett ypperligt tillfälle att bli rik! Det är ju  nämligen så att augusti 2014 har fem fredagar, fem lördagar och fem söndagar och det händer ju bara en gång var 823:e år. Det kallas "Silver pocket´s full" av kineserna och då är det läge att bli riktigt rik. Speciellt om man skickar meddelandet om detta vidare, annars vet man ju inte vad som kommer att hända...

Nu är ju frågan om det här stämmer. Jag har försökt att kolla upp det lite och hittade en sida på nätet där någon räknat ut att så är inte riktigt fallet. Det där med fem helger i samma månad händer visserligen inte hela tiden, men definitivt mer ofta än vart 823:e år. Nu är inte matte och siffror riktigt min grej, så efter att ha försökt att förstå resonemanget med veckor och dagar och hur ofta allt inträffar, så gav jag upp och bara tror på resultatet att det händer oftare!

För övrigt finns det ett annat sätt som enligt kineserna och feng shui kan inbringa lite extra klirr i kassan, och det är deras "money bag", vilken är en tygpåse innehållandes mynt och en sådan kan man ju alltid göra sig om man vill ha lite extrainkomst. Klipp bara till ett fyrkantigt rött tygstycke och lägg i nio mynt. Knyt sedan ihop "påsen" med ett färgat band och placera den nära den plats där pengar kommer på ett eller annat sätt. (Om man till exempel får lönebesked med posten kan man med fördel placera pengapåsen i brevlådan eller nära brevinkastet)

Visst känns det bra att inte behöva haka upp sig på vilka månader som har en massa fredagar, lördagar och söndagar, utan bara knyta ihop en liten röd påse och hoppas på det bästa!?

8 kommentarer:

  1. Själv spelar jag på V75 enligt devisen "sooner or later". Det tenderar att bara bli "later", men skam den som ger sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig, "plötsligt händer det" har jag hört...och förresten tror jag nog att det kan vara minst lika stor chans att det genererar pengar som att lägga en tygpåse i brevlådan ;)

      Radera
  2. Hahaha! Så mycket man inte vet men kan göra för att bli rik, speciellt om man gillar pyramidspel (money bag).
    Åsså skrattar jag gott åt Steves kommentar - det ligger nå't i;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det sägs ju att det bara är fantasin som sätter hinder i vägen...;)

      Radera
  3. Ha ha .. Jag köpte just en triss lott idag i hopp om en vinst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till...som sagt, "Plötsligt händer det" ;)

      Radera
  4. Intressant inlägg. Eller var jag försent ute och redan en dag in i hösten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert lika bra i september ;)

      Radera