onsdag 31 december 2014

Is och vatten

Det här är en roman av Majgull Axelsson, vilken var en helt ny bekantskap för mig. Jag hade inte heller hört talas om boken innan jag läste den, och måste medge att jag blev positivt överraskad.
Handlingen utspelar sig under olika tidsepoker och i centrum står två tvillingflickor och deras barn. Tvillingarna Inez och Elsie växer upp på 40-talet och tillbringar all sin tid tillsammans ända upp i tonåren då de glider isär. Elsie blir med barn, men då hon inte är tillsammans med fadern lämnar hon det nyfödda barnet till sin syster och tar sedan anställning på en båt.

I boken får vi växelvis följa såväl tvillingarnas uppväxt som den bortlämnade sonen Björn och hans kusin Susannes, som Susannes liv i nutid.

Susanne befinner sig på en isbrytare och det finns en hel del symbolik i hur isen bryts upp mer och mer ju närmare målet de kommer. Och när man till sist når det öppna havet har hon gjort upp med sitt förflutna.

Jag tycker mycket om det sätt som författaren visar var någonstans i tiden vi befinner oss utan att på något vis nämna årtal, utan låter händelser och beteenden berätta. Här finns problematik som syskonrivalitet, utnyttjande, idolskap och inte minst frågan vad som händer då man lämnar bort ett barn.

Efter att ha läst den måste jag säga att jag blir lite sugen på att även läsa "Aprilhäxan" av samma författare, en bok jag har hört talas om man aldrig fäst någon större vikt vid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar