tisdag 27 september 2016

Friskvårdshelg i Stockholm

Helgen som nyss passerat tillbringades återigen i "kungliga hufvudstaden". Det var inte så himla längesedan förra gången, men det behöver ju inte vara något hinder.

Även den här gången kan man väl säga att det delvis var turistande eftersom jag fick upptäcka nya sidor av Stockholm. Jag blev nämligen uttagen på promenad i Nackareservatet. Vilket jättefint område!


Eftersom vi utgick från Hammarbyhöjden, vilket är väldigt "nära mitt i stan" så kändes det nästan lite konstigt att befinna sig mitt i en tyst skog bara minuter efter promenadstarten. Här finns såväl massor med vägar att springa, promenera eller cykla på plus att det finns en uppsjö av stigar man kan ta.


En lite mystisk känsla är det att veta att storstan är precis intill men att det ändå inte hörs något som avslöjar det. Och i det drygt 800 hektar stora området finns det gott om valmöjligheter hur man vill gå. Och om man nu skulle tycka att det är läskigt med skog, med tanke på att man kan gå vilse eller komma för långt in och möta en massa otäcka vilda djur, så är väl fördelen att förr eller senare tar skogen slut och man är tillbaka ute i storstadslivet. Dessutom finns det inte så många björnar och vargar här utan djurbeståndet verkar till största delen bestå av kopplade hundar i alla slags utföranden.


Nu bestod helgen inte bara av skogspromenader, utan faktum är att den egentliga orsaken till att jag styrde mot Stockholm var att vara med på en yogaworkshop. Nu kan det kännas lite överdrivet att ta sig ända till Stockholm för det, men att förena nytta med nöje är aldrig fel, och dessutom så var det en workshop ledd av dottern och svärsonen och mamman här var väldigt nyfiken på vad det kunde bli, så mot Stockholm bar det och med på workshopen var jag.

Kombon de här två har idag, yogalärare och fysioterapeut är inte fel alls och vilken bra workshop det var! 90 minuter där det gavs information om vilka muskler man ska använda, och framför allt varför man ska göra det, kan aldrig vara fel! Nu ska det väl tillstås att vissa övningar som att stå mot en vägg och samtidigt trycka svank och axlar mot en vägg känns väl som att jag behöver ytterligare en livstid (och eventuellt en annan typ av kropp) för att klara av, men jag är i alla fall en bit på väg!

Skämt åsido, det delades ut väldigt många bra tips och med tanke på att jag dagen efter insåg att jag har ett antal fler muskler än jag visste om, så har jag väl använt dom i alla fall. Sedan kan man kanske hoppas att det inte syns utanpå hur jag kämpar med att "dra in svansen och spänna ljumsmusklerna" i kassakön eller när jag väntar på bussen... (Jag får väl erkänna att innan söndagens övningar visste jag inte att det fanns "ljumskmuskler" som gick att spänna över huvudtaget)

Hur som helst, en jättebra och väl spenderad eftermiddag och jag måste få göra lite reklam för Yes Yoga som var de som höll i trådarna för det hela. Det kändes bra med mycket blandat deltagande när det gäller såväl ålder som kön. Tänkte även göra lite reklam för svärsonen som är yogainstruktör och har klasser på olika platser i Stockholm. Gå gärna in på hans fb-sida och läs mer om Niklas Elgeryd Yoga om ni skulle vara intresserade. Och ni som har tid, lust och möjlighet, prova gärna något av hans pass, men som sagt, risken finns att ni hittar muskler ni inte visste att ni hade!


8 kommentarer:

  1. Det kallar jag en heldag i välbefinnandets tecken. Bättre sent än aldrig att komma till sådana insikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen en "feel-good-helg", på alla vis.

      Radera
  2. Nu förstår jag att du inte hann med bryggeriet;-)

    Ja, Stockholm är ju en liten huvudstad och det känns aldrig långt bort att vara "på landet" om man säger så. Ibland kan det bara vara några meter mellan en trafikerad huvudgata och rena idyllen, till exempel ett koloniområde.

    Nacka är bara ett av flera vackra naturreservat här i sstor-Stockholm.

    Oj, nu blir jag nästan ambassadör för huvudstaden. Kul att du gillade dina yogaövningar och att du gör reklam för yogainstruktörerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om det är helt ok att vara ambassadör för Stockholm. Måste erkänna att jag tycker mer och mer om den staden. (Bryggeriet får vi ta en annan gång, det finns säkert kvar!)

      Radera
  3. Det där är är mannen mins uppväxtområde, Nacka. Värre ställen kan man bo på. Det är väldigt fin där.

    Yoga har jag inte vågat mig på. Har hämtat min pilatessamlings-dvd (som även har en yoga-skiva)från magasineringen (förra sommaren) och innan halsflussen köpte jag mig en matta. Sedan blev jag sjuk.

    Så himla skönt att ha något att skylla på. Skynda långsamt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För några år sedan sa jag precis som du och trodde absolut inte att yoga var något för mig, men ack vad jag bedrog mig! Lika rörlig som ett kylskåp vågade jag mig på denna träningsform och det har jag inte ångrat en sekund - testa!

      Radera
  4. Ja, i och runt huvudstaden finns verkligen mycket spännande, inte bara de vanliga turiststråken.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller bara att ha någon med sig som vet var de finns.

      Radera