tisdag 17 januari 2017

Les Miserables på Karlstads teater

Jag har sett den en gång tidigare, musikalen Les Miserables som bygger på Victor Hugos roman (Samhällets olycksbarn), för 20 år sedan, på samma plats och med delvis samma aktörer. En fantastisk upplevelse, då som nu, att få uppleva en musikal med så många fantastiskt duktiga skådespelare och musiker. När man sitter i publiken och lyssnar så där andäktigt och när musiken är sådär pampig så den fyller upp såväl byggnaden som ens inre, då är det njutbart!


Den franske författaren Victor Hugos roman Les Miserables gavs ut 1862, och då kom den ut på 10 språk nästan samtidigt. Romanen, som tog honom 17 år att skriva, har sedan ljudfilmens införande filmatiserats drygt tiotalet gånger i ett antal olika länder. Och när man ser den förstår man varför, den är fantastiskt bra. Det som skiljer sig lite från andra musikaler är kanske musiken, det är inte så många "trallvänliga låtar" som fastnar och som man går och sjunger på efteråt. Mer än en då förstås, och det är den taktfasta "Can you hear the people sing" som verkligen kryper in under skinnet och som stannar kvar efteråt. För er som uppskattar en bra föreställning och fantastisk musik kan jag verkligen rekommendera den här föreställningen!


Karlstads teater rymmer cirka 400 personer och ligger väldigt vackert vid Klarälven där den har stått sedan den byggdes 1893. Byggnaden är ritad av Axel Anderberg, samma arkitekt som ligger bakom bland annat Oscarsteatern och Kungliga operan i Stockholm. Vid invigningen 1893 hölls en invigningsprolog av den värmländske skalden Gustaf Fröding, och kanske är det så vi ska se på teater:

Ära vare dramat - det är panoramat 
av vårt släktes liv
med dess nöd och nöjen, sorg och lust och löjen
kamp och tidsfördriv


16 kommentarer:

  1. Oj, vilken vacker gammal teater! Det visste jag inte att det fanns en sån stor och anrik teater i Karlstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom visas det väldigt mycket bra här, mer än man skulle kunna tro...

      Radera
  2. Vilken teater och för så många åskådare. Ligger väldigt tjusigt till. Jag ska vara ärlig att det var mycket länge sedan vi var på teater. Jag vill verkligen stödja det kulturella intresset. Vill så gärna se phantom of opera I London. Ha det bra🤗🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar musikaler och har sett rätt många genom åren, men just "Fantomen" är faktiskt en av de jag inte har sett.

      Radera
  3. Vilken teater och för så många åskådare. Ligger väldigt tjusigt till. Jag ska vara ärlig att det var mycket länge sedan vi var på teater. Jag vill verkligen stödja det kulturella intresset. Vill så gärna se phantom of opera I London. Ha det bra🤗🤗

    SvaraRadera
  4. Les Misérables läste jag i plugget, men har varken ett den som teaterpjäs, film eller musikal.
    Kul att du var nöjd med föreställningen. Karlstads teater är verkligen vackert belägen och det lilla man ser av interiören så är den verkligen "klassiskt fin".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack öfr detta! Har sett Les Miserables för många år sedan i London och det var mäktigt.
      Nu hoppas jag få en jobbrelaterad tur till Karlsatd i slutet av mars och då är huvudmålet med resan just Les Miserable. Givetvis blir det ett besök hos Lars Lerin också och lite annat i Värmland. Karlstads teater ligger så vackert och det är fin teater på alla sätt. Jag var ju i Säffle i november på jobbresa och såg My Fair Lady och att höra Eliza tala värmländska var en höjdare.

      Radera
    2. BP: Den är väldigt vacker - och klassisk - invändigt. Vi satt så illa till (fast egentligen satt vi väldigt bra) där under de utskjutande balkongen så det blev väldigt lite interiör fångat på bild, du får helt enkelt tro mig på mitt ord!

      Ditte: Det låter väl som några väldigt bra val, just teatern och Lars Lerin. Två mycket trevliga utflyktsmål! Och Wemlandsoperans uppsättning av Les Miserables var helt fantastisk!! Nu är min plan att inte befinna mig på hemmaplan i slutet av mars, men om jag mot förmodan skulle göra det så kanske det finns tid för en fika, vem vet...

      Radera
  5. En sådan där klassiker som jag hört så nycket om men egentligen inte vet något om. Den står på min klassikerlista att läsa, hoppas jag gör det också.

    Det var en fin teater!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föregen del har jag aldrig läst boken, däremot sett musikalen två gånger.

      Radera
  6. En fin gammal teater ni har.
    Jag tycker att man nästan alltid blir positivt överraskad de gånger man går på musikal eller teater, vilket är alldeles för sällan för min del.
    Det finns så himla många duktiga artister.
    Jag har bara läst en bok av Victor Hugo, "Ringaren i Notre Dame".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att gå på musikaler och teater och det har blivit en hel del genom åren.

      Radera
  7. Det riktigt doftar Värmland av detta inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klarälven och Gustaf Fröding, värmländskt så det förslår!

      Radera
  8. Inte dåligt att ni har en sådan stor och fin teater i Karlstad.
    Alltid trevligt att gå på föreställningar som ger mersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt sällan jag har klivit ut från en teatersalong och varit besviken.

      Radera