fredag 2 juni 2017

I år får inte skomakaren någon semester

Det är lite synd om skomakaren i år, i alla fall om han tänker ta semester mellan hägg och syren.

Uttrycket "mellan hägg och syren" har troligen de flesta hört, men oftast är det ju så, att vi hör något men tänker inte så mycket på det. I det här fallet sägs det ha sitt ursprung i en skylt som sattes upp av en skomakare som tog semester på försommaren och då satte upp en skylt med texten "stängt mellan hägg och syren". Jag kan förstå honom med tanke på att det är en helt fantastisk tid. Men just i år, då dessa två arter ur växtriket i alla fall på mina breddgrader blommar samtidigt, kanske just det där med att ta semester mellan hägg och syren inte är någon direkt lysande idé...


Men visst är det en fantastisk tid vi har nu med alla färger och dofter (även om termometern just nu börjat sjunka oroväckande lågt...) och fågelkvitter. I skrivande stund befinner jag mig i stugan och då innebär fågelkvitter sådant där mysigt visslande och kvittrande i olika tonarter och inte sådana där måsskrin som vi har i stan. Småfåglarnas ljud är onekligen mysigare. Idag har vi även konstaterat att vi har en igelkott boende någonstans på ägorna. Någon gång kanske den behagar stå fotomodell också så den kan förevigas.

Några andra små vänner som dyker upp när värmen kommer är ju våra, oftast icke så populära, vänner ormarna. Nu de ju trots allt inte så många och inte heller så enormt farliga, och låter man bara bli att trampa på den farliga varianten så är det ju inga större problem.


För den som eventuellt skulle vilja fördjupa sig lite mer i arter, hur man genom att se ormen i ögonen, eller genom att lyfta upp den i stjärten ser skillnad på dem (eller varför man kanske skulle kunna få för sig att gå ut och leta reda på en vit huggorm att koka soppa på!) har jag en gång fördjupat mig i ämnet Huggorm eller snok i ett tidigare inlägg.


Hur som helst, oberoende av när syrenerna blommar, så är det en ljuvlig tid och det är bara att njuta av den....även om det naturligtvis vore skönt om lite av den där saknade värmen kom tillbaka...

18 kommentarer:

  1. Jag gick i min trädgård i Sverige och undrade varför någon hade kastat ett cykeldäck in i min trädgård, vid stenröset. Böjde mig för att plocka upp men stelnade till en kort bit ifrån med den utsträckta handen. Det där är inget cykeldäck ...!

    Katten tyckte att huggormen var väldigt intressant så till slut fick vi stänga in henne tills vi visste att ormen inte längre var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är nackdelen, det är ju lite svårt att försöka förklara för ett djur att de inte bör röra ormen ;)

      Radera
  2. Ja, ormen hör till den också i livet, tiden mellan hägg och syren. Nu borde man bara vara och intet mera. Suga in allt vackert och lagra det så man klarar sig ett år framåt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så - sug in, njut och spara!

      Radera
  3. Bra rubrik på inlägget!
    Syrener och deras doft älskar jag. Ormar däremot hatar jag. Har såväl hund- som ormskräck, och då spelar det ingen roll om det är en huggorm eller en snok - usch...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej är man rädd för dem så är man och då förstår jag att sorten inte spelar så stor roll.

      Radera
  4. Så vackert med syrener! Och de luktar ju ljuvligt!
    Ormar däremot gillar jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt vackert när syrenerna blommar och det doftar lite skolavslutning...

      Radera
  5. Ormar är inte direkt mina favoritdjur...

    Men det vore ju sååå mycket smartare att ta semester mellan syren och hägg - blir ju betydligt längre då :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken himla bra idé! Det skulle ahn ha tänkt på den där skomakaren ;)

      Radera
  6. Syrener, det är sommar det.
    För ormar har jag en sån där respekträdsla, men jag gillar dina vackra ormbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en ljuvlig tid nu. Men i Stockholm är det nu just både hägg och syrén som blommar. Så mellantiden blev kort.
      Liljekonvaljerna är på gång och fler och fler syrener och andra härliga blommor ås det är bäst att njuta nu.
      Huggormar gollar jag inte och i Stockholms skärgård på öarna finns dte många så man får se upp. Eller snarare ner...
      Njut på av all grönska och vackra dagar.
      Önskar er en fin pingst.

      Radera
    2. Steve: Visst är det så, syrener för av någon anledning tankarna till sommar, skolavslutning och jordgubbstårta. Och man ska absolut ha respekt för ormarna, men de fascinerar mig och jag tycker verkligen de är läckra varelser.

      Radera
  7. Ditte: Inte mycket till semester i år, nej ;) Liljekonvaljen är definitivt en av mina absoluta favoritblommor och nu blommar de för fullt här också så nu snart blir det en sådan bukett på bordet här hemma.

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det härligt med alla dofter. Men termometern får gärna byta ritning och visa högre gradantal kan jag tycka. Jag har lite svårt att ens lämna höst/vår-jackan vissa dagar. Ha, ha!

    Så kul med igelkott! Hoppas du lyckas föreviga den på en bild någon dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör den lite frusna sorten så här har jackan suttit på!! Jag hoppas verkligen "vår lilla kotte" tänker stanna och dessutom att den kan tänka sig att agera fotomodell så småningom.

      Radera
  9. De där sista bilderna skulle jag inte ha sett... drömmer mardrömmar så fort jag ser dem... Men tack för infon om hägg och syren. Vi pratade just om det häromdagen och undrade vad det egentligen var däremellan??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu var det inte mycket att hurra förr mellan de blommorna i alla fall!

      Radera