lördag 30 december 2017

2017 i ord och bild

Då är det återigen dags att summera året som gått. Jag måste erkänna att det för egen del är väldigt roligt att gå tillbaka och se vad som hände under det gångna året, och alla mina tillbakablickar är ett sätt för mig själva att komma ihåg och är det någon som vill hänga på genom min årsresa 2017 så är ni mycket välkomna att göra så!

januari

Det nya året skålades in vid Medelhavets strand i Cannes.


Innan vi lämnade Frankrike hann vi även med en dagsutflykt till Monaco.



februari

I februari firade vi det kinesiska nyåret och välkomnade tuppen som nu tog över efter apan.


Vi passade även på att göra en weekendtur till indonesiska ön Bintan för lite avkoppling och golf.




mars


En månad som gick lite i resornas tecken. Det började med att ena dottern kom till Singapore och vi åkte till Koh Samui i Thailand där vi spenderade några härligt lata dagar.


Sedan åkte jag till Bali på en fyra dagars härligt avslappnande yogaretreat i Ubud.


Mars månad avslutades med en resa till Maldiverna...



april

...där vi till vågskvalp och palmer firade vår 30-åriga bröllopsdag.



Jag avslutade min promenad runt Singapore


innan det var dags att packa och säga farväl till landet där vi spenderat nästan åtta år.



maj

Efter återvändandet till Sverige blev maj en månad som till stor del spenderades i sommarstugan med ljusa (dock inte så varma) kvällar med matlagning á lá svensk sommar.



juni

Midsommar och de två efterföljande veckorna tillbringades i "vårt lilla gökbo" i Balchik i Bulgarien med mycket sol, bad och god mat.



juli


Äntligen anlände möblemanget från Singapore! Förutom att sortera kartonginnehåll och packa upp saker vi inte ens kom ihåg att vi hade så blev det även en tur till Stockholms skärgård tillsammans med singaporevänner.




augusti

Augusti blev en hyfsad avslutning på sommaren vädermässigt även om de ljumma sommarkvällarna fortfarande lyste med sin frånvaro. En härlig kväll för picknick på en ö i Vänern blev det i alla fall.



Ytterligare en tur till Stockholm blev det också, den här gången för att fira äldsta dottern på hennes 30-årsdag.



september

I september styrde vi kosan till Barcelona och insåg att det är en stad som har mycket att bjuda på.




oktober

Den svenska sommaren förlängdes då en kamrat och jag åkte till Cannes och njöt av några dagar med svensk högsommarvärme och god mat.




november

Även november innebar en resa till Cannes med mer god mat. Den här gången passade vi även på att hyra bil och se oss omkring i bergen runt omkring. Bland annat besökte vi den mysiga byn Saint Paul de Vence.





december

Årets sista månad bjöd på några få fantastiskt vackra dagar med sol och snö.


Karlstads torg julpyntades med upplysta vargar,


tomtarna intog sin plats och det blev jul precis som det bör.


Ett fantastiskt år är till ända och nu ser vi fram mot nästa!

Gott Nytt År!

28 kommentarer:

  1. En kort och koncis årskrönika som innehöll sååååå mycket! Utmärkt bildval! Det har verkligen varit ett händelserikt år för dig som bjöd på allt och lite därtill.

    PS. Om det är du till höger om de två unga damerna så kan jag säga att tjejen till vänster är en kopia av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, det är mycket riktigt jag längst till höger och döttrarna har väl mer eller mindre drag från sin mor antar jag ;)
      Det brukar ju inte drälla av "familjefoton" i den här bloggen så jag passade på att slå till stort, det är ju ändå nyår ;)

      Radera
  2. Vilket härligt och minnesvärt år du haft. Så många fina och roliga uppleveleser och många härliga resor.
    Stort tack för denna resumé och jag har varit med dig en hel del på bloggen och njutit av det men sammanfattningen av ditt år uppskattad ejag verkligen.
    Hoppas imorgon se belysningen på ert torg.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen ni kommer att mötas av ett något bättre väder under kvällen än det vi har mötts av på morgonkvisten... Ha en bra nyårskväll och försök komma ihåg att det faktiskt är "solstaden" ni är i...

      Radera
  3. Monaco låter intressant, bra jobbat med 30 år ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi tänker fortsätta jobba på det ytterligare år framöver :)

      Radera
  4. Kul med en årssammanfattning och många fina bilder.
    Du har verkligen rest mycket detta året samt gjort en stor flytt.
    Blir spännande att se vad du hittar på 2018. :)
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad 2018 för med sig kan vi bara spekulera kring...något nytt blir det i alla fall.

      Radera
  5. Härligt år med härliga upplevelser! Bilden med flygplanet på Maldiverna är fantastisk! Önskar ett riktigt Gott Nytt 2018! Hälsningar från Israel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att jag skulle sätta mig i det flygplanet trodde jag aldrig!!

      Radera
  6. Åh, vilket fantastiskt reseår! Suktar särskilt över bilderna från Singapore, Bali och Maldiverna. Vilken utgångspunkt ni hade för era resor. Men nog är resmålen på närmare håll också underbara.

    Vad roligt att få följa med på denna resumé och även att se bilderna på er.

    Jag önskar dig ett riktigt gott nytt 2018!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, att det finns massor att se i Europa och de tär ju inte sådär väldans stora avstånd här så det är absolut ett fantastiskt utbud runtomkring. "Problemet" som ett "vanligt liv" för med sig är väl däremot att nu ska jag börja arbeta och då infinner sig ju den där tidsaspekten...

      Radera
  7. Jag inser att du har hunnit med mycket under året som gått och till vackra platser har du varit. Tuppen är jättefin och det har jag säkert sagt förut när det begav sig men det tål sägas igen. Tack för dina bildliga minnen från året som gått. Gott Nytt År önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett riktigt gott nytt år till dig också och så ser vi fram emot vad som komma skall.

      Radera
  8. Hej Marina
    Vilket fantastiskt år du har haft! Jag som tyckte att jag hade gjort mycket, men det är ju ingenting jämfört med ditt 2017. Grattis i efterskott till ert 30-åriga äktenskap.
    Bamsekram Kim <3

    SvaraRadera
  9. Det var sannerligen ett händelserikt år.
    Många fina bilder och kul att få se dig tillsammans med döttrarna.
    God fortsättning på 2018 <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bara att vänta och se vad innevarande år kan ha med sig...

      Radera
  10. Att jag fortfarande inte varit i Singapore. Är det en möjlig påskresa tro? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar mig så är svaret definitivt ett stort rungande JAAA! Nu kan det ju i och för sig vara så att jag är lite (bara marginellt) part i målet...;)

      Radera
  11. Ett mycket händelserikt år. Roligt att få en tillbakablick, tack!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god fortsättning till dig också.

      Radera
  12. "På resande fot" heter det visst. Att kunna se tillbaka på ett sådant år måste kännas rätt angenämt. För att inte tala om de 30 åren. God fortsättning på allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lustigt, men när jag blickar tillbaka på det här sättet känns det mer "på resande fot" än jag komme rihåg det. Önskar er också en god fortsättning på det som komma skall.

      Radera
  13. Vilket helt fantastiskt år det var! Otroligt fina och lockande bilder också :-)

    Hoppas det har varit en bra inledning på 2018 och att det blir en god fortsättning på året! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har det varit en bra start och nu hoppas vi på en bra fortsättning :)

      Radera
  14. Vilket fantastiskt reseår :) Och grattis till 30års bröllopsdagen så här i efterskott. Väldigt imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Nu jobbar vi vidare på resten :)

      Radera