onsdag 13 oktober 2010

Singapore Art Museum

Idag blev det ett besök på Singapore Art Museum på Bras Basah Road. Det är, precis som namnet skvallrar om, ett konstmuseum. Enligt broschyren är det "one of the world´s largest public collection of Singaporean and Southeast Asian Modern and Contemporary Art". Och visst är det stort, precis som de flesta byggnader i Singapore är det stort nog för att gå bort sig i.



Jag anser mig inte på något vis vara en stor kännare av konst, jag har troligen inte rätt öga för att se vad som är "bra" eller "dålig" konst - men jag vet vad jag tycker om! Här fanns ett antal konstnärer som hade sina verk hängda (eller ställda) till allmän beskådan, det fanns dom jag inte tyckte om, dom jag tyckte om och dom  jag mycket om! Jag har konstaterat att det jag fastnade för, och det jag kommer ihåg nu efteråt, är den mest bisarra konsten, den som är lite knäpp, men ändå bra.

Det var tre utställare som jag fastnade mest för. Den förste var Natee Utarit som hade en hel del mycket vackra målningar. Nummer två, Vincent Leow, var något mer bisarr på ett härligt sätt. Samtidigt som det var lite konstigare så var det enklare! Om han hade målat ett svart huvud på grön bakgrund, så hette den "head on green". Om han hade målat ett huvud täckt av ben så hette den "head and bones", det var så enkelt att till och med jag kunde förstå!






Den tredje, och den som gjorde mest intryck på mig hette Sriwanichpoom och arbetade med fotografier. Han hade en serie "the pink man" som verkligen handlar om en rosa man! Han själv, klädd i rosa med en rosa shoppingvagn förekommer på alla bilder, allt ifrån vanliga vardagsbilder till bilder från massakrer och hängningar, en mycket makaber men spännande blandning! Om man söker på "pink man begins" hittar man en sida där hans rosa-man-fotografier finns, det kan faktiskt vara värt ett besök!

Det är trots allt så, att även om jag inte är en person som kan sitta på en pall mitt på golvet och titta på en målning i 15 minuter för att riktigt förstå den, så tycker jag det är kul att titta på olika sorters konst. Och jag uppskattar den faktiskt, fast på mitt eget sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar